Ревю “Черен лебед” (2010)

by Влади Неколов

Гледането препоръчително

Black_Swan-550x366

Приятен за гледане, но беден откъм изненади, “Черен лебед”, така или иначе, е на достойно ниво. Новият филм на майстора Дарън Арнофски започна веднага да обира наградите, въпреки че аз не мога да го поставя много над “Генезис” например.

Да, както се и очакваше, той е един от добрите филми на годината, заради прекрасната игра на Портман, Касел и Кунис и умело (но недостатъчно оригинално) разказаната история на една балерина, заставена да въплъти в себе си доброто и злото.

Страшните моменти са налице. Дълбоката психология на характерите – също, но друго би било огромна изненада, имайки предвид режисьора на движещата се картина с приятно клишираното заглавие.

black-swan_poster4

Нина Сайърс, отдадена и амбициозна балерина е избрана за Кралицата на лебедите в постановката “Лебедово езеро”, но огромната конкуренция, натискът от режисьора на постановката и крехкият ѝ характер допринасят за психологическото ѝ рухване и емоционалната ѝ дестабилизация. Още първата сцена ни показва какво е значението на балета за нея – той не е просто професия. Тя живее в него. Превръща го в своя реалност. Така ще превърне в реалност и “Лебедово езеро”.

Самият филм гравитира около същността на самата балерина и невъзможността ѝ да се справи със заобикалящите я трудности и да отсее истината от фикцията. Имаща огромната отговорност да открие сезона като Кралицата; конкурентка, която само чака да я разкъса при първа възможност и – в същото време –майка, която я смята за дванадесетгодишно дете, Нина е обречена на изключително тежки дни, с които трудно биха се справили и по-силни.

Black-Swan

Това не е трилър на свръхестественото.

Поне аз така го разбрах. За мен, това е трилър за човешката психика и начините, по които тя успява да се самозапази, въпреки потресаващите факти, с които се сблъсква ежедневно. Нина, като едно малко дете – както я и представя режисьорът и както се държи майка ѝ към нея – се държи точно като хлапе, изправено пред нерешим проблем – скрива се в черупката си и си изгражда чисто нов въображаем свят, който му е нужен, за да си обясни случващото се в реалния. Тук иде да споменем, че това е специалността на Арнофски и той пак се е справил отлично. Алегориите и намеците, които някъде избиват на повърхността, а другаде са почти незабележими, се намират през целия филм и му дават една по-различна атмосфера… на нещо завършено, нещо цяло. Смесицата на фикция и реалност, на вътрешното аз на една балерина и обграждащият я свят създават изключително нагорещена смес, която не ти дава покой през всичките 107 минути. Режисьорът рисува “нестандартните” си герои с изключителна лекота, което също допринася за основното чувство на филма.

А що се отнася до операторската работа, нямам никакви забележки. В този филм статичната камера е почти изоставена и доста сцени са заснети с тичащ оператор зад или пред актьора, което внася доста динамика и същевременно вкарва приятния привкус на препратки към документалистиката. Когато не “трепери” камерата е там, където трябва да бъде.

black-swan-movie-best-movies-ever-natalie-portman-images

Но нищо нямаше да бъде толкова хубаво, ако не беше блестящата игра на Портман (Дринов, чакам мнение Winking smile). Мекият ѝ гласец (на моменти приятно лигав) е попадение в десетката, допринасящо за чувството, което Нина оставя след себе си – на едно недорасло за възрастта си малко момиченце, което още спи с куклите си и майка ѝ я съблича, преди да си легне. Балерината тепърва ще започне да опитва от “сладостите на живота”, подтиквана от режисьора на постановката и в случая “сладостите на живота” се ограничават до няколко опипвания (вярвам, че Ламота е особено доволен от тези сцени, въпреки че не се разкрива нищо по-специално). Венсан Касел също не ни изненада неприятно. Френският майстор на актьорската игра си беше на висота, от където и да го погледнеш.

Доста притеснения имаше обаче около ролята на неопитната Мила Кунис, която – според мен – не ги заслужаваше. Момичето е изключително красиво и също се справи с ролята си прекрасно. Въобще откъм каст не можем да имаме никакви забележки, нали?

Black-Swan-Natalie-Portman-in-Double-Trouble1

Тук задължително искам да се извиня тържествено на Клинт Мансел и да призная грешката си, когато казах, че скора му е прекалено Чайковски. Сега разбирам, че точно това е трябвало на филма по две причини:

  • Става дума за балет много повече, от колкото си мислех.
  • Точно такава музика ни трябва, за да ни задържи на земята и да попречи да се зареем в облаците, водени от неспирното въображение на балерината.

black-swan-movie

Така че, въпреки че не е най-доброто, на което е способен, мистър Арнофски е създал трилър, достоен за похвала. Препоръчвам ви да го гледате, но не мислете, че ще е най-прекрасното нещо, което сте виждали, защото може и да се разочаровате. Може би прекаленото обществено внимание около един откровено некомерсиален филм е накарало режисьора да го “приобщи към масите” и се е получило нещо средно – нито напълно некомерсиален филм, нито произведение ала-Генезис.

Крайна оценка:

8.2 / 10

Влади Неколов

R-rated