Melancholia / Меланхолия (2011, In Brief)
by Влади Неколов
Присъдата – издадена; екзекуцията – изпълнена
Почти неизбежно (и твърде изкушаващо) е да потърсим по-дълбок смисъл в Меланхолията на Триер от перспективата на цялата му филмография.И много го направиха. Няма да съм първият, който ще ви каже, че такъв (предумишлено завоалиран или фенски-съчинен – все тая) се намира. Да се правя на умен, повтаряйки изтърканите, но и напълно достоверни според мен, фрази и положения като “Жените на Триер” и как той целенасочено “изважда мръсните ризи” на човечеството, осъжда го на смърт и (тук) го екзекутира, е ако не друго, твърде нерентабилно занимание. Но общо-културния-минимум, който ви е нужен, преди се гмурнете в трудносмилаемите напъни на датчанина, е следният: имайте в предвид, че това донякъде е филм-констатация. Филм-манифест на човек, смятащ, че има топките да го направи. “Melancholia” не иска от вас да сте съпричастни с нея, дори не иска от вас да я разбирате.
Гигантизма на темите, с които жонглира Триер и традиционният му режисьорски подход водят до един от бавните му филми. Определено на неподготвен човек, който не е заинтересован от темата и начина ѝ на интерпретация от Триер – скучноват. Два часа упражнение по арт кино, пълно със символика и далеч от каквито и да е опити да се направи по-лесен за преглъщане. Не, това е филм, който не ти казва “Гледай ме, няма да съжаляваш!” “Меланхолия” в прав текст заявява “Майнтата ти, ако щеш ме гледал!” Но, според мен, определено няма да съжалявате. Да, страхувам се, че на моменти дори Триер не е наясно какво точно иска да каже, но филмът ще ви донесе неподправено удоволствие. Не го гледайте като анализатори, опитващи се да разберат всеки намек на режисьора. Няма да разберете всичко, но “Меланхолия” е много повече от един пъзел.
От техническа гледна точка, това е най-елегантният филм на Триер досега. В първите си минути, той ни показва две планети – осъдената на Смърт Земя и палачът Меланхолия (и двете в ж.р.). Следва чисто визионерска секвенция от кадри, която обаче въобще не е дефицитна откъм смисъл и символи. Тогава за пръв път виждаме двете главни героини на филма, които са призовани да понесат мъките за грешките на цялото човечество – Джъстин и сестра ѝ Клер, в борба срещу природата. Независимо дали е игрище за голф-плаващи пясъци или клони и лиани, оплитащи ти се в краката, това е класическото положение човек vs. природа. Може би тук Триер залага обяснението си защо всички трябва да умрем. Защото не можем да се променим. Защото е в природата ни да сме такива каквито сме и колкото и да се опитваме да бъдем различни, просто не можем. Природата печели. Човекът губи. Финито. Бум!
След този макро поглед, режисьорът ни отвежда на една сватба. Започва първа част – “Джъстин”. Самата Меланхолия. Самото Щастие. Или, по-тривиално погледнато, самото би-полярно разтройство. Еуфоричната Джъстин, която е на път за сватбеното си парти няма нищо общо с меланхоличната и депресирана Джъстин, в която се превръща за няколко часа. И не ѝ стига, че я налягат съмнения за сватбата ѝ, ами трябва и да се справя със обкръжението си от роднини и приятели, сякаш създадени, за да наслагват напрежение, докато всичко не избухва. Саркастична и брутално реалистична майка, “палавия”, но и уязвим баща и меркантилния до безобразие шеф – всеки е по своему си луд в този филм. Но, най-важното, всеки е нещастен. Не, още по-важното – всеки иска да е щастлив. А Джъстин иска да е щастлива за всички – лоша идея за човек с циклофрения. Започва периода на тихия терор в “Меланхолия”.
Във втора част (“Клер”), режисьорът обръща взора ни към сестрата на Джъстин, която се оказва не по-малко любопитен персонаж от главната героиня. С имащ се за всезнаещ, но крайно страхлив съпруг и малко дете, Клер се опитва да изгради завесата на благоприличието за семейтвото си, която се оказва крайно прозрачна. Лет алоун разведените си родители и психично-болната си сестра – Клер не е като да няма проблеми. А когато се появява и Меланхолия – странната планета, криела се досега зад Слънцето и заплашваща да удари Земята, Клер е обсебена от тиха паника. Свикнала е да управлява откачените си близки и изведнъж контролът ѝ заплашва да я напусне тотално. И въпреки че Джон (съпругът ѝ) я убеждава, че нищо не я заплашва (и дори се ядосва когато разбира, че тя “продължава да влиза във форумите”), тя просто отговаря “Страх ме е.” И има за какво да се страхува.
(Spoiler Alert)
Филмът завършва така, както започва. Нищо чудно. Друго би било крайно не-на-място. Хипотетично погледнато, ако Триер беше завършил Меланхолията си с хепи енд (само краен кино инвалид би си помислил, че е възможно), филмът щеше да падне много надолу. С последната сцена на Меланхолия, Триер довежда плана си докарай. Работата е свършена. Резултатът е впечатляващ.
Крайна оценка:
9.3/10
Влади Неколов
Човечеството заслужава съдбата си и ще бъде разпиляно на податомните си частици, заради себичната си природа. Страхотно! Прекрасно! Сюперб! Само че защо си мисля, че това го разбрахме още в „Догвил“?… Там поне до последно не знаех какво ще се случи и съвсем естествено краят ме впечатли с директността на присъдата си. А тук? Имаш два часа скука, запълнена със смехотворен драматизъм, клиширани семейни конфликти, схематични образи и възможно най-предсказуемия край, на който не знаех дали да се попикая от смях или да заплача, че краят на света е толкова далеч.
И друга грешка, която правиш. Слабостите не са в „посланията“ на филма. Всеки филм има послания. Във всеки филм можеш да наблъскаш каква ли не символика, а и да не наблъскаш, всеки, който иска може да ти изкопае такава. Тук става дума за постния инструментариум и изпълнението, които Триер е принесъл в жертва на Кан, на статуетките и спорната слава да си фаворит на няколко актьора, призвани да бъдат жури и в крайна сметка принудени да избират измежду няколко еднакво тъпи филма.
Ако си се забавлявал на този филм, искрено ти завиждам, защото те чакат още много такива забавления… А може би смяташ, че не е необходимо на зрителя да му е забавно? 🙂
Какво да ти кажа, Ностро, гледаме филма от различни ъгли. Там, където виждаш „скука, запълнена със смехотворен драматизъм“ аз виждам едно от най-адекватните впускания в изследване на човешката психика за тази година, и едностранчивостта, с която бяха описани героите, допринесе много за него… А това за Триер и жертвоприношението за Кан, няма въобще да го коментирам 🙂
Влади, респект 🙂
„…това донякъде е филм-констатация. Филм-манифест на човек, смятащ, че има топките да го направи. “Melancholia” не иска от вас да сте съпричастни с нея, дори не иска от вас да я разбирате. “ – кефи ме тази твоя констатация!
Филмът е свръх-шантав – няма спор, ала и аз смятам, че е задължителен – дори и за да бъде намразен 🙂 Май последното нещо, което би направил Триер, е да се „спява“ с нечии очаквания – било на зрители или фестивални кинокритици – снима, прави филм и тегли една оте*аваща характеристика на онези, които имат нещо против. Не адмирирам подобно поведение – просто констатирам, това е характера и подхода на един тип, който прави филми. Добри или лоши – не ние определяме; ние само споделяме дали ни харесва или не 🙂
Филмът, не самия персонаж на режисьора 😉
На мен ми хареса написаното от теб!
Мерси Светли, ти си ми опората в тези трудни времена 😀 😛 Абсолютно си права – Триер е един от малкото истински бунтари, който се съобразява само и единствено със себе си. Писна ми от псевдо-кречетала, които си мислят, че с една „реалистична“ секс сцена ще бъдат запомнени в аналите на световното кино като „скандални творци“… аргх…
Не съм съгласен с нищо, което каза, но затова е велико киното 🙂 То дава възможност всеки да намери нещо за себе си 🙂
„Може би тук Триер залага обяснението си защо всички трябва да умрем. Защото не можем да се променим“
Значи, ако това е посланието, Триер се приземява на нивото на най-затъпяващите скандинавски блек-дет-грайндкор метъл групи, които дрънкат в някоя барака из тундрите, депресирани от гадното време 🙂 Определено те успяват в пъти да се изразят по-добре.
Аз не видях сблъсък природа-човек. То във всеки артхаус филм може това да се каже. Човек-вселена, може би. Каква беше идеята? Да оставим настрана пълната профанщина на Триер относно астрофизиката, да кажем, че това е изкуство. Но хилавите послания и интелектуалната и артистичната немощ са прикрити зад артхаус клишета, добра кинематография и превзетостта на феновете му. Ей това е, което дразни. Триер даже да се изсере в чиния и го заснеме, феновете пак ще го величаят и ще намерят символизъм в това. Лично мен претенциозното псевдо-интелектуално кино ме дразни повече от комерсиалното. То поне е честно и не е снобарско.
По дяволите, защо се събудих толкова рано 😦
Ламоте, и ти ли, бе, душо ненагледна 😦 Ей, разкатахте ме, значи 😀 Чак пък нищо!?! 😀
Ми, много ясно, че ако се изсере в чиния и го заснеме, ще ми хареса! Сериозно! По простата причина, че никой друг досега не го е правил – обожавам хората, разбиващи табута. Защото след подобен филм границите на киното като изкуство ще са малко по-разширени. Може би няма да е някакъв шедьовър, както и Меланхолия не е, но подобен филм ще има потенциал, който в правилните ръце може да стане нещо ако не качествено, то поне интересно. Нещо като Blow Job на Уорхол 🙂
Е, добре, може и да го изгледам пак. Току виж ми харесал 🙂 Случвало се е и преди :))
Искам си стария Триер. Последните му филми яко съкс
Ааа, да не излезе после, че заради мене си си го причинил два пъти и последващия хейт да е двоен… 😀 моля, моля, не нося никаква отговорност! 🙂 Нещата тука са болезнено субективни ако питаш мен 🙂
Аз това вече го предложих на Ностромо – и той щеше да ме порази с гръм и мълнии 🙂
Според мен може да му се даде втори шанс… 😀
На мен лично второто му гледане ми хареса повече от първия път, но пак казвам, че нещата са отчайващо субективни, а Ностро просто не виждам с какво трябва да го подкупим, че да си го пусне пак… 😀
Бе тръгнете да ме подкупвате и ще се разберем някак си. 😛
Светли е по тия работи, аз – сиромашка душица от прованса – нямам какво да ти предложа 😛
Влади, а ти колко филма на Триер си гледал?
Повечето, всъщност всичко от „Медея“ насам без късометражките, телевизионните продукции, документалките и „Мандерлей“, който тия дни сигурно ще погледна.
Я, пробвай Елементът на престъплението 🙂
щом казваш 😉
Съгласен. Само че не съм сигурен, че двамата сме прочели филма по един и същи начин. Но точно затова киното е велико. А „Меланхолия“ е прекрасен филм.
Сега е мой ред.
Йор търн, индийд! Време е 😛
Филмът е много добър , но не е Антихрист. Още по – малко Идиотите.
О, определено!
Само аз не съм се изказал тук. 🙂 На мен филмът ми хареса, много. Особено втората половина! Влади, евала за ревюто. Аз нямаше да пиша, дори и Светли да не го беше направила вместо мен, защото този филм няма нужда да се анализира публично и защото няма достатъчно дарба да убедя хората, че не е толкова лош колкото го смятат. Четох и ревюто на Ностро, има си своите моменти и той, но като цяло не мога да се съглася с него. Краят бил предвидим, ама как иначе, при положение, че филмът почва с него. Що за глупости са това? Това, че знаеш как ще свърши го поставя в определена перспектива, която е важна!
Въпреки това „Антихрист“ ми харесва повече! 🙂 „Елемент на престъпление“ също, ама той май ми е любимият филм на Триер, щото кралството не се брои. Или? 🙂
Е, точно щях да те издирвам из операционната да си кажеш мнението, че ми беше интересно 😀 Супер е, че си го харесал! 🙂
На мен „Антихрист“ и „Меланхолия“ ми се движат почти равни с лека преднина за първия. „Елемент…“ днес вече ще го гледам по препоръка на Нели, тъй че ще видим.. а и Кралството ми се иска да го почна отдавна, но все не намирам време. 😦
Бих го сравнил с тъжна, меланхолична песен, която не ми се стори много завладяваща, но може би и не беше чута в правилен момент. А Триер толкова добре си служи с персонажите и декорите си, че е безсмислено да се губиш в свръх анализиране, но лично предпочитам мелодрамата от Breaking the Waves.
Хареса ми сравнението ти, може би след време ако се върнеш на нея, ще откриеш нещо ново и красиво 😉 Breaking the Waves е може би „най-гледаемия“ му филм и на мен ми е един от любимите му 🙂
СваТба, на две места в 4ти параграф 😉
Много хубаво ревю, а мнение за самия филм (може би) ще дам след като го гледам. Не съм гледал нищо на Триер… (мале, хвана ме срам..) Но пък като се замисля това може да е за добро?
пфу, излагация 😀
Обаче определено не ти препоръчвам да започнеш Триер с този филм. Ако искаш пробвай „Елемента на престъплението“ или „Порейки вълните“ и после мини на по-новите му. 🙂 И не виждам какво може да му е доброто? 😉
Да се оцени филма, без човек да има перспективата на останалата му филмография?
да, даже ми се вижда невъзможно, но какво ли знам аз 🙂 ако си настроен за експерименти, гоу фор ит и сподели мнение после 😉
Ах, какво да кажа? Мразя думите (особено първата): силен, велик, гениален, визионерски, що се отнасят до филм, но „Меланхолия“ ги заслужава всичките. Той е от онези филми, след които човек остава с пръст в устата. Просто продължава да гледа буквите след края му, без да мърда, все още под емоционалната му опека. А всъщност ако не да въздейства на емоционално ниво, то каква друга е ролята на киното, на истинското кино? Всъщност, аз за себе си открих съвсем различни послания във филма, но пък, както някой каза, за това киното е толкова велико.
А иначе гледах и Breaking the waves, преди Меланхолия, да уточня. Вторият ми хареса/въздейства повече, въпреки ширещото се мнение, че ранният Триер е, условно казано, „по-готин“. Но какво знаете вие? 😀 В Breaking the waves историята е по-обикновена, по-общочовешка, проблемите също, което, познавайки се, би трябвало да ми допадне повече, но… може би моментното състояние е също от значение за възприятията на човек.
Брей, отдавна не съм ти писал такъв коментар… Само заради това на Триер треа да му дадат едно оскарче, + че от дърво като Кирстен Дънст е извадил нещо като актьорска игра. 🙂
Аааа, на това му се вика изригване! 😀 Ужасно се радвам, че ти е харесал толкова, и аз мисля, че емоционалната му наситеност е от големите достойнства на филма. ‘Меланхолия’ е произведение, което оставя широко отворени врати за интерпретация и не ме изненадва, че всеки от нас го разбира по свой собствен начин.
Аз също съм на мнение, че последните филми на датчанина са несправедливо пренебрегнати – все още смятам „Антихрист“ за най-добрият му филм, а „Меланхолия“ дяволски се доближава до качеството му, просто ми се струваше малко вероятно да оцениш филма без да имаш поне малка представа от методите на работа на Триер.
Оскар не очаквай да получи, дори номинацията ми е крайно съмнителна. Но пак, какво ли знам аз… 😀