Ревю “Бобърът” (2011)
by Влади Неколов
Mel Gibson At His Best
Страшно много драми са задвижвани главно от психическото състояние на своите герои. Това е ниша в изкуството, почти толкова благодатна за разработване, колкото е и любовта – както в самият филм се споменава, хората обичат кризи, стига да не им се случват на тях. От тази гледна точка, “The Beaver” предлага нещо ново, защото, макар да е построен върху същата тема, все пак, ни разказва за един човек, който си говори с плюшена играчка-бобър. Наистина можеш да направиш филм за всичко, стига, разбира се, да можеш да правиш филми.
Въпреки оригиналната история обаче, “The Beaver” си остава една добре заснета второкласна драмичка… или изключително зле заснета първокласна… която успява да се докаже едва в предпоследния момент. За жалост, не само, че Джоди Фостър отново ни показва, че не става за режисьор, но и играта ѝ тук е потресаващо патетична за нейните стандарти. Темпото на филма е изключително неравномерно, краят е наситен с емоция, докато началото си е направо стерилно. Но неземната игра на Мел Гибсън оправдава гледането му на сто процента.
Уолтър Блек е една много депресирана личност. Каквото и да опитва, изглежда няма ефект върху опустошената му психика. И затова, горе-долу единственото нещо, с което Уолтър Блек се занимава в момента, е спане. Синът му Хенри всячески се опитва да подражава на баща си, докато другият му син Портър се е вманиачил в желанието си да прилича на всеки друг, но не и на Уолтър. Жена му Меридит от две години се е заела да го изкара от леглото и от сивия безчувствен свят, в който е впримчен, но всеки неин опит е пълен провал. Накрая не ѝ остава нищо друго, освен да му каже “Сбогом”. Но един бобър променя всичко.
С ролята на Уолтър се заема бая известният холивудски бияч Мел Гибсън и явно най-сериозният скандал в кариерата му, е повлиял доста добре от професионална гледна точка. Тук той прави една от най-добрите си роли, играейки не един, а два персонажа едновременно. Това всъщност, е и най-големият плюс на “The Beaver”. От другата страна на моста обаче, е Джоди Фостър, чиято игра е недостойна за носител на два Оскара и още толкова номинации. Преиграването ѝ на моменти е смешно, а друг път просто не може да намери точното изражение, лутайки се като пълен аматьор.
Много неща дразнят в този филм. Лигавата любовна история на Портър, от която няма никакъв смисъл и която прави филма с една идея по-евтин от приемливото, невероятния, почти нереален успех на Блек от една единствена играчка, както и последната сцена. Но начинът, по който “се отделя” от бобъра, който впоследствие завзема живота му, е невероятен и е нещото, което липсва на филма от самото началото. Е, жалко, че го получаваме прекалено късно…
“The Beaver” е драма, която допуска много компромиси, но и има своите звездни моменти. Няма да сбъркате, ако ѝ обърнете внимание, защото нищо чудно да ви изненада, като се появи на Оскарите догодина в категория “Най-добър актьор в главна роля”.
Крайна оценка:
6/10
Влади Неколов
Аве чудя се дали да го гледам, ама нещо трейлъра още не ме привлича. Пък и оценката ти не е много висока, май май ще пропусна.
Добро ревю 🙂
Що бе, не е чак такава боза, има си своите достойнства 🙂 ако имаш време, ти препоръчвам да го чекнеш 🙂
За мен Фостър никога не е била добра актриса. Всичките й роли ми се сливат и, ако се навържат сцени от десет различни нейни филма, ще се получи един не лош единайсти. Чудно ми е Гибсън що се е снимал в това. Оксана бая го е изтормозила.
Да, даже на моменти ми е толкова безлична, че нямам думи. А на Гибсън, според мен, точно такава роля в някоя „лигава драмичка“ му трябваше, за да си върне формата 😉
I’ll check it out (: След The Social Network ми се гледа някаква драма пак (:
Тука драмата е толкова изкуствено напомпана и нереалистична, че забрави да го гледаш точно след „Социалната мрежа“. Иначе признавам, че Гибсън се стараеше, дядката, но нито награда ще получи, нито успя да спаси филма.
Аз пък се радвам на Фостър… само в „Мълчанието на агнетата“, защото е един от перфектните филми за мен… иначе:) ти си си го казал, само че аз го видях още две единици по-зле. 4/10.
Прав си за Фостър, в „Мълчанието на агнетата“ е безапелационна – трябва да ѝ се признае. Но сега като гледам трейлъра на Carnage, има шанс Полански да е поизтискал спорният ѝ актьорски потенциал. 🙂
В повече ми идва разнообразието от психопатии на горките янки и изобщо не смятах да гледам филм за някакъв депресиран тип, пък ако ще и Мел Гибсън да е …., но ревюто ти ме заинтригува и ще се престраша главно за да видя дали наистина Мел е толкова добър колкото казваш 🙂
Ооо, MadMax, ти ме забрави, бе! :DDD
Не е добре да подхождаш към тоя филм с такива отрицателни чувства, щото има реален шанс да се отвратиш тотално, но не вярвам да останеш разочарован поне от играта на Гибсън 😉
Ще го гледам, въпреки че понякога и актьорите не могат да спасят филма.
Наскоро зяпах „Knight & Day“ с Том и дългокраката, но въпреки напъните да сътворят нещо оригинално, стори ми се доста скучновато. 🙂
Много си права, колкото и да се напъват актьорите, понякога нещата просто не се получават 🙂 А Knight & Day все още не съм го гледал, може би заради органическата ми непоносимост към главната екранна двойка 😉
Гледах филма…..Много плаках! Много дълбоко ме трогна и разчувства. Колко много отчаяни и депресирани хора има и как се гледа на депресията? – така, както на алкохолизма – като на откачалки, които са някакви слабаци и не могат да се спасят сами. Филмът е много дълбок, много сериозен и много тъжен! А Мел Гибсън е изключителен, невероятен! Заслужава Оскар, заслужава да се гледа филма, дори и да не допада на някой такава „тематика“.